Lomailua

Talviloman aika näin kesän kynnyksellä :).

Loman ja vapun kunniaksi Fidolta vietiin ensin karvat. Uusi trimmeri teki tehtävänsä ja nyt on taas pojan hyvä odotella kesää.

Vapunpäivänä lähdimme lomamatkalle Norjan Ålesundiin. Ajoreitti kulki Vaasan ja Uumajan kautta Ruotsin Åreen, sieltä Trondheimin kautta Moldeen ja lopulta näyttelypaikalle Ålesundiin. Ja lopulta sama toisinpäin. Kilometrejä kertyi 3000, upeat maisemat piirtyivät verkkokalvoille (ja onneksi jotain myös kameran muistikortille) ja näyttelystäkin tuli menestystä.

Norjassa yövyimme Moldessa, joka näin suomalaiselle vaikutti olevan oikein mukavan välimatkan päässä näyttelypaikasta Ålesundissa - vain 80 km. Matka-aikaa piti Google Mapsin mukaan varata 2 h, koska matkalla oli 35 min lautta. Ei huolta, lähtö hotellilta klo 6 ja hyvin ehditään näyttelyyn. Niinhän sitä luulisi... Onneksi tarkastimme lautta-aikataulut hyvissä ajoin: sunnuntain ensimmäinen lautta lähti klo 7.30 ja näyttelypaikalla piti olla klo 8. Siispä pientä improvisointia tarvittiin. Lähdimme klo 00.30 lautalla, ajoimme näyttelypaikalle jossa olimme perillä klo 2. Sitten muutama tunti unta Volvon penkeillä. Moldesta kävimme lauantaina ostamassa tyynyt ja viltit, koirille laitoimme yöksi manttelit. Ja hyvinhän tuo yö sujui :). Tästä opittiin, että aina kannattaa matkoille pakata tyyny ja viltti mukaan.

Näyttelyssä tapasimme Fazun velipuolen Marvinin (Cirtap's Prins L-D Marvin Van Berk) ja norjalaisen nartun Lexin (Mabri's Tayla Theadatter) omistajineen. Fazulla ja Marvinilla on sama isä ja lisäksi äidin puolelta ne ovat serkuksia. Marvinilla on aivan ihana sosiaalinen luonne, oli mukava tavata sukulaispoika.

Fazun näyttely meni upeasti: se sai erinomaisen, sertin ja cacibin ja oli rodun paras. Sertin ansiosta siitä tuli nyt myös Norjan muotovalio (arvostelu). Marvin on VSP. Koska olimme aivan puhki yöllisen ajelumme ja autossa nukkumisen vuoksi, emme jääneet ryhmäkehään vaan lähdimme heti oman kehän jälkeen takaisin hotellille.

ROP Fayza, VSP Marvin (tuomari Markku Mähönen)

Kotimatkalla Uumajasta Vaasaan pääsimme seuraamaan meripelastusharjoitusta Suomen aluevesillä. Laivan ympärillä pörräsi veneitä ja helikoptereita - joitakin niistä onnistuin kuvaamaankin.
Kuvia matkalta löytyy linkin takaa.

Tänä aamuna koirat pääsivät kevään ensimmäiselle juoksulenkille. Olin aivan varma, että saan osan matkasta kävelläkin, koska edellisestä lenkistä on niin kauan. Mitä vielä, molemmat koirat juoksivat koko 8,5 km innoissaan ilman minkäänlaista väsymystä.

Lenkin jälkeen pesin molemmat koirat, Fidon elämän toinen shampoopesu ja Fazun elämän ensimmäinen :). Nyt meillä on puhtaat, hyvälle tuoksuvat koirat kotona. Tosin Fazun piti jo käydä takapihalla pyörimässä selällään - on siis ilmeisesti liian puhdas olo.

1. Voi tuota Fidoa... Miten se osaa olla noin karvattomana?

1. Saija, Fido nauttii :)! Se sai hirveät leikkimishepulit heti trimmauksen jälkeen.

2. Onnittelut jälleen uudesta tittelistä :)